Dansk Datalogi-Dyst, DDD,
er danmarksmesterskabet i datalogi for de gymnasiale uddannelser. DDD fungerer
som udtagelseskonkurrence til den internationale datalogi-OL som hedder International Olympiad in Informatics, IOI.
I de senere år har vi haft stor hjælp fra tidligere OL-deltagere som i mellemtiden er kommet i gang med – eller har afsluttet – deres egne datalogiske studier. De seneste tre år har Anders Roy, nu postdoc ved DTU, trukket et meget tungt læs. Det takker vi for!
I lighed med de tre foregående år havde vi i år en allerførste runde. Den kunne gennemføres helt uden programmering, idet det var talentet for at kunne programmere vi ville teste, især analytiske og kreative evner. Desuden fungerede runden som en appetitvækker.
Formen har vi lånt fra Georg Mohr-konkurrencernes første runde, altså en MC-test.
Vi lavede en massiv kampagne for at udbrede kendskabet til konkurrencen, og det resulterede i et stort antal deltagere.
Der var en del forholdsvis lette opgaver i MC-testen, men der var også nogle meget svære.
Der var 407 deltagere
i 1. runde.
I perioden op til 2. runde fik deltagerne grundig hjælp til selvstudier via vores hjemmeside, således at de blev rustede til at dyste i programmering.
Udtagelseskonkurrencens 2. runde foregik ved at deltagerne derhjemme løste to tilsendte opgaver af nogenlunde samme type som autentiske IOI-opgaver. Deltagerne havde en uge til løsning af de vanskelige opgaver med adgang til alle hjælpemidler.
Der var 112 deltagere i 2. runde.
De elever som indsendte de bedste besvarelser i 2. runde, blev inviteret til en intro-dag. Den foregik på DTU den 16. marts 2018 hvor lokale lærerkræfter bidrog til en spændende introduktion til fagområdet, og deltagerne fik hands-on på opgaveløsning. Eleverne fik derved realistiske forestillinger om arbejdsformerne og stofområdet, og havde derfor bedre mulighed for at forberede sig effektivt til den kommende træningslejr.
Der var 19 deltagere i 3. runde:
Alex
Villaro Krüger |
Kruses
Gymnasium |
Alexander
Skovsende |
Teknisk
Gymnasium Hillerød |
Anders
Madsen |
H. C.
Ørsted Gymnasiet |
Asbjørn
Kofoed-Nielsen |
Sukkertoppen
Gymnasium |
Benjamin
Bogø |
Sukkertoppen
Gymnasium |
Benjamin
Frederiksen |
Holstebro
Tekniske Gymnasium |
Carl
Bordum Hansen |
NEXT
Sukkertoppen Gymnasium |
Christian
Bertram |
Marie
Kruses Gymnasium |
Christian
Mikkelstrup |
NEXT
Sukkertoppen Gymnasium |
David
Rasmussen Lolck |
H.C.
Ørsted Gymnasiet Ballerup |
Lasse
Lund-Egmose |
Sct.
Knuds Gymnasium |
Mads
Jensen |
Holstebro
Tekniske Gymnasium |
Martin
Moos Hansen |
VPR
International |
Mathias
Fløe |
Viborg
Katedralskole |
Michael
Jeppesen |
HTX
Roskilde |
Oliver
Stenberg Jakobsen |
Sukkertoppen
Gymnasium |
Sarah
Behbahani |
HTX
Hillerød |
Theodor
Risager |
HTX,
Hansenberg, Kolding |
Deltagerne i intro-dagen deltog også i den første træningslejr som foregik den 13.-15. april 2018 i Hillerød. Her blev deltagerne i 3 døgn trænet intensivt i datalogiske metoder og algoritmer.
På grundlag af præstationerne på træningslejren udvalgte vi de 6 elever som skulle repræsentere Danmark ved BOI. I resten af perioden indtil afrejsen til IOI i juli modtog deltagerne fjernundervisning i løsning af datalogiske opgaver.
I slutningen af april sendte vi de 6 udvalgte elever af sted til Baltic Olympiad in Informatics, BOI. BOI fungerer for de 9 deltagende lande omkring Østersøen (plus Norge) som en slags regional generalprøve på IOI. Den foregik i år i Stockholm.
Det danske BOI-hold bestod af:
Alex
Villaro y Krüger |
Kruses
Gymnasium |
Alexander
Skovsende |
Teknisk
Gymnasium Hillerød |
Carl
Bordum |
Sukkertoppen
Gymnasium |
Christian
Bertram |
Kruses
Gymnasium |
David
Lolck |
H.C.
Ørsted Gymnasiet i Ballerup |
Oliver
Jakobsen |
Sukkertoppen
Gymnasium |
De danske deltagere klarede sig pænt: David Lolck kom hjem med en
sølvmedalje.
På grundlag af alle hidtidige præstationer udvalgte vi derefter årets olympiadehold:
Alexander
Skovsende |
Teknisk
Gymnasium Hillerød |
Christian
Bertram |
Kruses
Gymnasium |
David
Lolck |
H.C.
Ørsted Gymnasiet i Ballerup |
Oliver
Jakobsen |
Sukkertoppen
Gymnasium |
Træningslejr den 14.-17 juli 2018. OL-holdet fik her intensiv træning i et sommerhus i Nordsjælland.
Træningslejr den 17.-19. august 2018. OL-holdet fik her intensiv træning i et sommerhus i Nordsjælland.
Træningslejr i Tokyo den 29.-31. august 2018. Umiddelbart inden olympiaden i Japan, havde deltagerne et par dage til en sidste træning mens de kom sig over jetlaggen.
Datalogi-Olympiaden: International Olympiad in Informatics, IOI 2018, foregik den 12.–19. august i Tsukuba i Japan.
Det danske hold havde gode præstationer, men nåede desværre ikke op i medaljeklassen. Dette hænger sammen med det faktum at det internationale konkurrence-pensum ligger helt uden for hvad der undervises i på stx og i det alt væsentlige ligger uden for det danske htx-pensum. Det giver de danske OL-deltagere et stort handicap i forhold til de fleste af de andre nationer. Vores store indsats på træningslejrene går desværre mest til at kompensere for dette handicap i stedet for at ruste de danske deltagere til medalje-præstationer. Vi håber at en øget træningsaktivitet vil kunne rette noget op på denne skævhed.
Vi har stadig vanskeligt ved at sprede kendskabet til olympiaderne ude på skolerne. Det er vores erfaring at de plakater vi udsender til samtlige stx- og htx-uddannelsessteder, kun i begrænset omfang når frem til opslagstavlerne – for slet ikke at tale om skolernes intranet og lignende nyhedsmedier.
Det er vort klare indtryk at deltagerne i IOI har meget stort fagligt og menneskeligt udbytte af at dyste med de bedste i verden og knytte globale kontakter. De kommer også til at fungere som rollemodeller for deres hjemlige kammerater, og de er derved medvirkende til at øge interessen for de naturvidenskabelige og de matematisk-datalogiske uddannelser i Danmark.
Undervisningsministeriet dækker broderparten af udgifterne til olympiadeaktiviteterne i datalogi. Den støtte er vi meget taknemmelige for.
Villum-fonden har generøst givet et 3-årigt løft af vores økonomi specielt med henblik på at udvide Science-olympiadernes projekt på følgende tre områder:
• Initiativer for de dygtigste elever i de seks fag.
• Initiativer for gode og interesserede elever i de seks fag.
• Initiativer for at skabe mere offentlig opmærksomhed på matematik, datalogi og
naturvidenskab.
Knud Fjeldsted