Tre medaljer til fire gange Kasper

ved den netop overståede datalogiolympiade IOI'97 i Cape Town i Sydafrika

MedaljevindernePå forhånd var det danske hold usædvanligt i den forstand at alle fire deltagere hedder Kasper til fornavn, og under konkurrencerne fortsatte holdet i samme usædvanlige stil.
 

(klik på knapperne)

3 medaljerTo guldmedaljer og en sølvmedalje blev resultatet af den bedste præstation blandt de 61 lande som deltog i olympiaden - og den bedste præstation nogensinde af et dansk hold ved en faglig olympiade. Danmark overgik de traditionelt medaljeslugende nationer som Rusland, Kina og USA. Kun Sverige og Polen fik lige så mange guldmedaljer som Danmark – men ingen sølvmedaljer.

Resultaterne for det danske hold

GULD til Kasper Dupont Marselisborg Gymnasium
GULD til Kaspar Daugaard Århus Statsgymnasium
SØLV til Kasper Kristensen Skanderborg Amtsgymnasium
DIPLOM til Kasper Egdø Rungsted Gymnasium
 
Holdlederne var som sædvanlig Jørgen E.G.Nielsen og Knud Fjeldsted

Konkurrencerne

Sammen med 240 gymnasieelever fra 60 andre nationer kæmpede de fire gange Kasper om hvem der bedst kunne programmere en computer til at udføre bestemte komplicerede opgaver. Det svære ligger i at man ikke på forhånd kender de konkrete data vedrørende opgaven der skal løses; computer-programmet skal derfor kunne analysere enhver ny situation og ved hjælp af en passende strategi finde den optimale løsning.

Opgaverne

Der var to konkurrencedage hver med tre opgaver.

I en af opgaverne skal programmet styre et ukendt antal køretøjer på overfladen af Mars. Køretøjerne starter fra den landede rumkapsel og skal sendes individuelt afsted for at indsamle stenprøver, som alle skal afleveres ved en bestemt opsamlingsstation. Målet for styringsprogrammet er at få så mange at køretøjerne som muligt til at nå frem til opsamlingsstationen medbringende så mange stenprøver som muligt. Køretøjerne går i stykker hvis de prøver at køre på ujævnt terræn.

Når konkurrencedeltageren har skrevet, testet og afleveret et program, bliver det evalueret under ret hårde betingelser:

først nu får programmet oplysninger om terrænets størrelse (højst 16000 felter), om stenenes placering og om de steder hvor terrænet er ujævnt

først nu gives der oplysninger om antallet af køretøjer (højst 1000)

programmet får max. 20 sekunder til at løse opgaven

hvis et køretøj går i stykker, er hele missionen mislykket, og der gives nul point.

De andre fem opgaver handlede om:

genkendelse af forvanskede skrifttegn,

simuleret styring af en robot som flytter containere i et lager,

strategi for at vinde i et bestemt brætspil,

optimereing af placering af navne på et landkort,

simuleret styring af det sydafrikanske insekt iShongololo, der efterlader et spor af gift som den selv dør af senere at møde.

Tilbage til forsiden